Ofte stilte spørsmål
Er det noen aldersgrense på å leie bil hos Tut-tut?
Nei, det er ingen aldersgrense hos OsloBilutleie, men du må ha hatt førerkort i minst ett år for å kunne leie bil.
Hvorfor blir jeg kredittvurdert?
Tut-tut kredittvurderer alle kunder for å forsikre oss om at våre kunder er betalingsdyktige slik at vi kan opprettholde et sømløst tilbud. Om du har stengt for kredittsjekk må du åpne for dette før du kan leie hos oss.
Kan jeg kjøre til andre land enn Norge?
Ja, du står fritt til å kjøre til andre land i Norden. Ta kontakt med oss om du ønsker å kjøre til andre land enn dette.
Kan jeg levere tilbake bilen før avtalt leietid er over?
Ja men, leieprisen blir ikke redusert selv om du leverer tidligere enn tidspunktet i bestillingen.
Hvor kan jeg parkere leiebilen?
Tut-tut-bilen kan parkeres der du ønsker, men Tut-tut er ikke ansvarlig for din parkering under leieforholdet. Du må selv betale for parkering eller dekke gebyrer for feilparkering av Tut-tut-bilen. Om Tut-tut-bilen har fast plass, kan den stå gratis på denne, også under leieforholdet.
Hva er inkludert i leieprisen?
I leieprisen hos oss er følgende inkludert: - Drivstoffkostnader – du betaler kun for de kilometerne du faktisk kjører, uten ekstra kostnader for påfylling. - Forsikring – bilen er fullt forsikret, så du kan kjøre uten bekymring. - Fri tilgang til våre tjenester 24/7 – med enkel opplåsing via mobilen. - Veihjelp – vi tilbyr rask og pålitelig veihjelp i Oslo-området om det skulle oppstå problemer. Alt er utformet for at du skal kunne leie bil så enkelt og bekymringsfritt som mulig.
Må jeg levere bilen med full tank?
Nei, du trenger ikke å levere bilen med full tank. Drivstoffkostnaden er inkludert i kilometerprisen, så du betaler kun for de kilometerne du kjører.
Hva dekkes av forsikringen?
Vi har en av markedets aller beste forsikringsavtaler både for leietaker og utleier, med dekning opptil 1 million kroner. Hele forsikringsavtalen kan du lese her: https://www.tuttut.no/vilkar/
Når får jeg tilbake depositumet?
Det blir sluppet så fort du leverer tilbake bilen og vi får trukket det vi skal for drivstoff, bompasseringer og eventuelle overkjørte kilometer. Får vi ikke trukket beløpet trekkes det fra depositumet og du får det resterende beløpet tilbake på konto innen 5-10 virkedager.
Hvordan fungerer skadekontroll?
Før du får tilgang til bilen, og før du leverer den tilbake, må du sende inn bilder av bilen i applikasjonen. Disse bildene er din forsikring om at bilen er i like god stand når du leverer den som da du hentet den. Du kan ta 5 bilder etter leie- før leie eller underveis du kan trykke "Raport" og ta bilder og beskrive skader.
Hvor finner jeg nøkkelen?
Mobilen er nøkkelen din. Du låser opp og låser bilen med appen elelr i hanskerom etter du åpne bilen med appen.
Hvis jeg velger å booke en bil via 'Reserver'?
Hvis du velger å booke en bil via 'Reserver' velger du på forhånd tidspunkt for henting og levering av bilen. Bilen reserveres i valgte periode. Her er depositumet på 2000,-. Du kan levere bilen tilbake når som helst i den valgte perioden, men du blir likevel belastet for hele den reserverte perioden. Hvis du ønsker å utvide leieforholdet kan du gjøre det så sant bilen ikke allerede er reservert av noen andre.
Kan jeg legge flere skader?
På bookingskjermen kan du trykke på "Raport" og ta så mange bilder du trenger for å dokumentere bilens tilstand.
Hvordan bestiller jeg bil?
Velg tid og dato og trykk på "show avaiable vehicles" Velg deretter en bil som passer dine behov. Trykk så på «Book & Pay» nederst på siden.
Kan jeg levere bilen hvor jeg vil?
Bilen skal leveres i henhold til parkeringsbeskrivelse i appen. Hver bil har typisk en fast plass der den skal hentes og leveres tilbake. Dersom du fant bilen parkert ulovlig, eller ikke i henhold til parkeringsbeskrivelse må du passe på å IKKE levere tilbake samme sted, men sette bilen lovlig og i henhold til beskrivelse, ellers er du selv ansvarlig for feilparkering.
Hva gjør jeg hvis bilens parkering ikke er ledig når jeg skal levere bilen?
Hvis plassen til bilen ikke er ledig når du skal levere, kontakt kundeservice på telefon eller chat. Dersom du leverer bilen utenfor våre åpningstider, parker bilen lovlig og i tråd med skilting på nærmeste beboerparkering (sone 2300 i Oslo). Send så en chat-melding til kundeservice med informasjon om hvor bilen står slik at vi kan registrere parkering og unngå bøter.
Leieforholdet mitt går i minus på oppgjøret, hva betyr det?
Dersom oppgjøret ditt går i minus blir det generert en tilgodelapp som du benytter på neste leieforhold. Tilgodelappen ligger klar neste gang du skal booke bil, men du kan velge å spare den om du ønsker det.
Jeg har vært i en ulykke – hva gjør jeg?
Sørg for at ulykkesstedet er sikret og situasjonen er avklart. Ta deretter kontakt med Tut-tut på e-post eller ring 22 60 12 12 og forklar situasjonen. Om bilen ikke kan kjøres videre ringer du veihjelp på 915 04040. Veihjelp er inkludert i forsikringen mot en egenandel på 500 kroner.
Jeg får ikke start på bilen.
En grunn kan være at bilens startsperre har slått seg på. Trykk “Lås opp” i applikasjonen din og prøv på nytt. Sjekk også at bilen står i “Park” og at du holder inne bremsepedalen eller ring 22 60 12 12
Jeg har fått en bot – hva gjør jeg?
Om du er skyld i boten må du betale den selv. Det vil alltid lønne seg å betale boten med en gang for å unngå purregebyrer og forhøyelse fra parkeringsselskaper/myndigheter.
Må jeg vaske bilen før jeg leverer den tilbake?
Lever fra deg bilen slik du ville likt å hente den. Bilen skal alltid ryddes innvendig etter endt leieforhold. Spyl over bilen hvis du har gjort den veldig skitten. Godt tips! Kjøp fem-ti minutter med høytrykksspyler på en bensinstasjon. Spyl først over bilen med såpe og deretter vann. Da er den i super stand til neste leietaker.
Andre gebyrer som kan tilkomme:
Forsinket levering: 400 kr, pluss eventuell erstatning for merkostnader for berørte brukere Avbestilling: Hvis bestillingene er mindre enn 2 døgn er det gratis å avbestille. Hvis bestillingen er mer enn 2 døgn, men du avbestiller like lang tid i forveien som leie er lang er det gratis. Hvis bestillingen er mer enn 2 døgn, og du avbestiller nærmere starttiden enn lengden på leien koster det 500kr. Er bestillingen startet og du avslutter leien tidligere, betaler du for hele den bestilte tiden. Administrasjonsgebyr: 400kr Telefonbestilling av bil: 75kr Parkeringsbot: Faktisk kost + administrasjonsgebyr Uryddig bil: 500 kr Ikke fylt drivstoff: 500 kr Dyr i bilen: Faktisk kostnad for rens Røyking i bilen: Faktisk kostnad for rens Mistet nøkkel: Faktisk kostnad Mistet drivstoffkort: 150 kr Mistet parkeringskort: 150 kr Nytt medlemskort: 150 kr Egenandel ved Pluss forsikring: 500 kr